På Orust byggs inte bara Hallberg-Rassy, utan också Najad. Båtbyggartraditionen på ön går bak ända till 1100-talet. Men sedan dess har båtbyggandet utvecklats, framför allt under 1900-talet och nu på 2000-talet. Sedan den första Najaden 1971 har det i dag tillverkats över 2 000 båtar på deras varv och Najad är ett stort namn i internationella seglingssammanhang. Komfort, säkerhet, robust design, hantverksskicklighet och kvalitet är något som utmärker båtarna.
Den första båten ritades av Olle Enderlein och när de skulle vara med på båtmässan i Göteborg 1971 gjorde de en skalenlig modell av båten och visade upp. De hade dock inte tid att stå där hela veckan utan tejpade istället fast en lapp med ett telefonnummer man kunde nå dem på. Det ringde folk och en av dem var Thor Liljedal som sa att han ville ha en sådan båt, men han ville ha vissa förändringar och om de kunde fixa det skulle han köpa den. Följande år stod den första Najad 34:an klar och det firades. Den kostade omkring 90 000 kronor, vilket var rätt hyfsade pengar för några båtbyggande 25-åringar. Med åren hann det bli 354 exemplar av Najad 34:an.