IF och folkbåt

IF-båten, eller Internationell Folkbåt som den egentligen skulle heta, tillhör de svenska klassikerna och är en utmärkt familjebåt. Alla ryms, den är trygg och lätt att segla och den kostar inte för mycket. Den fungerar bra för en familj med två yngre barn eller för två-tre vuxna. Den kan också användas av ensamseglare om man utrustar den därefter.

Båten ritades 1967 av Tord Sundén. Det var efter en tvist om Nordiska Folkbåten med Skandinaviska Seglarförbundet. Nordisk Folkbåt (ofta kallad ”folkbåt”) tillverkades från början av trä och med en mast av trä. Det var i slutet av 1930-talet och anledningen var en båtkonstruktionstävling som Seglarförbundet höll i. Ingen ansågs vara en värdig vinnare, men ett andra och ett tredjepris utgick. Tord Sundén fick då i uppgift att sammanställa bidragen och skapa en båt utifrån det och så kom folkbåten till. Den första sjösattes 1942 i Göteborg.

Tord Sundéns IF tillverkades i glasfiberarmerad plast och riggen är av aluminium och trä. Det finns IF-båtar med både inombordsmotor och utombordsmotor. Flest antal båtar finns i Sverige, men det finns även några i grannländerna och faktiskt omkring hundra båtar i Australien. De australiska båtarna har dock inte seglats dit utan är tillverkade på plats, med licens. Alla övriga båtar är svensktillverkade och varvet ligger i Småland (Marieholms bruk). Sammanlagt har cirka 3 500 IF-båtar tillverkats, med en topp i mitten av 1970-talet.

Det hålls flera mästerskap i segling med IF-båtar och det ses som en stor merit att vinna en sådan. Den svenska IF:en håller fortfarande hög klass. Utöver som familjebåt och som kappseglingsbåt är den, trots sin litenhet, populär som långselingbåt. Den har en robust långköl som gör den till en stabil och pålitlig samt kurssäker båt. Den har med andra ord hög säkerhetsklass. Men för många används den bara för semestersegling här hemma i den svenska skärgården.

Leave a Reply

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *